Så minskar du sötsuget

Många upplever att de har svårt att undvika söta saker, speciellt på kalas och andra tillställningar. Ibland kan det kännas omöjligt att hålla sig borta från godisskålen eller kakburken. Men det finns faktiskt bra tips som kan hjälpa de allra flesta att komma ut ur sitt sötsug och leva ett mer hälsosamt liv. Här är några av dem.

Minska på det dagliga sockerintaget

Det kan låta som en självklarhet för många, men att minska på sitt dagliga sockerintag är ett av de allra bästa sätten att minska sitt sötsug på. Ju mindre socker man äter varje dag, desto mindre beroende av det kommer man att bli.

 

Socker kan gömma sig i det mesta. De största bovarna är färdiglagad mat och färdiga drycker. De flesta förstår att godis, kakor och andra godsaker innehåller mycket socker. Men det kan vara lätt att missa sockret i den färdiglagade maten och de drycker som säljs på flaska. Det bästa man kan göra är att minska på sina sötsaker, men även hålla ett öga på den färdiglagade maten man köper. Det samma gäller färdiga såser och andra tillbehör. Många av dessa innehåller även de ganska stora mängder av tillsatt socker.

Du behöver inte sluta äta socker helt direkt. Det bästa sättet är att dra ner på sitt sockerintag långsamt och under en längre period. Då hinner kroppen att vänja sig och du slipper eventuella negativa effekter som till exempel huvudvärk. Om du är sockerberoende är detta ofta den bästa vägen att ta.

karameller

Ersätt sötsakerna 

Om du känner för något gott att tugga på, kan du alltid byta ut dina sötsaker mot något mer hälsosamt. Du kan till exempel byta ut godisskålen mot grönsaksstänger och lite dipp. Gör gärna dippen själv, då många färdiga dippmixar innehåller mycket salt och socker. Om du vill kan du göra din dipp fettsnål för att dra ner på kalorierna.

Du kan även välja sockerfria alternativ. Det kan vara bra om du till exempel ska på ett kalas. Då kan du baka en egen sockerfri bakelse eller göra sockerfri konfekt med hjälp av sötningsmedel. Om man är riktigt sockerberoende bör man dock undvika att använda för mycket sötningsmedel, då den söta smaken kan trigga sockerbehovet ännu mer.

Det finns många olika alternativ till vanliga sötsaker. Det gäller bara att hitta det som man själv tycker om.

Man kan även försöka tänka på annat än sötsaker. Man kan distrahera sig själv genom att ställa sig en fråga, som till exempel ”Vad är bitcoin?”.

Köp mindre godis och bakverk

Sluta att köpa hem godis och bakverk. Det är mycket lättare att falla för sötsuget om det finns sötsaker i hemmet. Ju fler sötsaker som finns tillgängliga desto svårare blir det att hålla sig borta från dem. Om du ändå vill ha sötsaker hemma så att du har något att bjuda dina gäster på kan du alltid försöka gömma undan dem så att du inte ser dem varje gång du öppnar skafferiet eller kylen. Om man kan undvika att köpa med sig sötsaker hem är detta såklart alltid bäst, speciellt om man har stora problem med sötsug.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *