Lyckas med hemmaträningen

Fler och fler väljer att träna hemma istället för att gå på gym. Den största anledningen till detta är för att det helt enkelt är mycket billigare att träna i sitt eget hem. Många har inte råd med gymkort, men vill ändå kunna träna och hålla sig i form. Att träna hemma är ett riktigt bra alternativ. Här är några tips till dig som vill kunna lyckas med din hemmaträning.

Skaffa rätt utrustning och kläder

Det första du behöver göra för att komma igång med din hemmaträning är att skaffa dig den utrustning och de kläder du behöver. Vad du behöver beror helt på vilken typ av träning det är du vill börja med. Vill du träna kondition och uthållighet? Då kan ett löpband eller en träningscykel vara bra för dig. Vill du stärka och underhålla dina muskler? Då ska du skaffa träningsgummiband, hantlar eller andra typer av vikter. Se även till att köpa en bra träningsmatta. Denna kan du använda till allt ifrån olika övningar till yoga.

När det kommer till kläder kan det vara trevligt med något som är lätt att röra sig i. Dina träningskläder ska heller inte vara allt för varma. Träningstoppar, t-shirts och tights är ett par exempel på klädesplagg som passar perfekt till hemmaträningen. FUSION löparkläder är också populära. Om du har hårda golv kan ett par träningsskor för inomhusbruk vara bra.

Ta det försiktigt i början

Kom ihåg att inte ta i för hårt i början. Det gäller speciellt dig som är helt otränad. Det kan vara frestande att köra på stenhårt från start, men det är aldrig en bra idé. Risken är stor att du skadar dig eller får riktigt ont. Många slutar att träna när de råkar överanstränga sig precis när de har börjat att träna. Så ta det lite lugnt i början. När du börjar känna dig lite starkare kan du öka ditt antal repetitioner eller minuter, beroende på vad det är du tränar. Gör små ökningar. Gör inte allt för stora hopp när du höjer träningens svårighetsgrad.

Träna regelbundet

Försök att hitta en bra rutin som passar dig och din kropp. Det är bäst att träna regelbundet. Träna gärna ett par gånger i veckan. Då håller du kroppen igång. Om du tar en paus under en längre tid kommer du att tappa den uthållighet och styrka som du hade byggt upp.

Glöm inte att lyssna på din kropp. Även om det är bäst att träna lite och ofta, kan det ibland vara nödvändigt att vila lite. Om du får rejäl träningsvärk eller får ont någonstans bör du ta det lite lugnt. Låt den ömma kroppsdelen få vila någon dag. Hur länge den ska vila beror helt på hur ont du har. Oftast går smärtorna över på en eller två dagar. Om du har ont under en längre tid bör du prata med en läkare.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *