Vi skriver också om de kända

Kanske jobbar du i en marknadsavdelning och funderar över hur du ska markandsföra din firma. Det finns det verkligen en massa olika sätt att göra det på. Ett sätt är att använda sig av influencers, alltså kändisar som berättar om din produkt. Det är ett smart nytt sätt att marknadsföra sig på. Du kan tillsammans med influencerbyrån analysera dig fram till vilken kändis som passar bäst till just det produkt som du står för att sälja.

 

Är din produkt inom segementet fast moving consumer goods?

Beroende på vad för produkt du säljer ska du tänka på vilken kändis som ska vara influencer. Säljer du en produkt inom kategorin fast moving consumer goods, kanske en mascara kan det vara upplagt att välja en kändis som är väldigt uppe i medierna, evt reality tv. Det beror också lite grann på vem din målgrupp är.

Är din produkt inom segmentet B-2-B?

Då kan det vara så att du kanske ska använda dig av andra verktyg i marknadsföringspaletten. Här är det inte säkert att influencers är så smart val. Igen, det beror såklart på vad du säljer för produkt. Är det kanske transporttjänster du säljer kan det vara en bra idé att skicka ut så kallade Direct Mails för att nå fram till dem. Du kan evt komplettera med ett nyhetsbrev. Ett annat smart trick för att hjälpa dina säljare i en sådan situation är att erbjuda mottagaren en give-away av något slag.

 

Anpassa dina val efter mottagaren

Som du kan förstå är ditt val beroende på vem som är mottagare av ditt budskap. Du ska med andra ord tänka lite baklänges. Om du gör det är du en bra bit på väg mot att lättare kunna nå fram till dina kunder. Se till att hitta dig en bra och pålitligt samarbetspartner, alltså en riktigt bra reklambyrå som vet precis vad de håller på med. Gör du detta är du en bra bit på väg!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *